Studieresa i Luthers fotspår

Lutherresa
med Kristdemokrater för En levande kyrka 28/4 – 2/5 2015
Tidigt på morgonen den 28 april startar resan för 23 förväntansfulla resenärer. Vi ska få vara med om en resa i Luthers fotspår. Arrangör är EXODUS RESOR i samarbete med reseledaren och kyrkoherden Carl Magnus Adrian. Vår chaufför på bussresan kallas PEO och han har gjort åtskilliga resor tillsammans med Carl-Magnus till Tyskland, så det känns tryggt och bra.
Vi åker genom Halland ner mot Malmö och vidare över den 8 kilometer långa bron mot Köpenhamn. Under tiden får vi var sitt kompendium av Carl-Magnus. Det innehåller kartor, kortare och längre beskrivningar om Luther, 13 Luthercitat, Augsburgska bekännelsen, tipsfrågor om Luther och Tyskland, sånger och psalmer. Sedan är det dags för den första morgonbönen. Vi sjunger psalmen Din klara sol går åter opp och det passar så bra för det är soligt och vackert väder denna dag. Det blir också en kort läsning från Romarbrevet. Carl-Magnus lägger enkelt och kortfattat ut texten och gör oss uppmärksamma på att Martin Luther upptäcker evangeliet att den rättfärdighet som Gud kräver finns i och med Jesu rättfärdighet. Morgonbönen avslutas med att vi får lyssna på den danska sångerskan Pia Rang när hon sjunger psalmförfattaren Gruntvigs ”O liv som blev tänt”.
Så småningom kommer vi till Gedser och där väntar färjan som ska ta oss över till Rostock. Vi har nu kommit på tysk mark! Bussen rullar vidare mot Klieken och Hotel Waldschlössen och vi har redan åkt i 76 mil. Där väntar en god middag.
Efter frukost dag 2 åker vi västerut, genom Halle och kommer snart till Eisleben där Martin Luther föddes 1483. På vägen dit är det morgonbön med tack och bön för den nya dagen, läsning ur Romarbrevet, kort betraktelse och musik. Vi får njuta till Händels Halleluja.
Eisleben
Födelsehemmet

I födelsehuset finns ett nytt och informativt museum. Vi besöker också Peter Paul, kyrkan där Luther döptes. Den är numera en dopkyrka med en sevärd modern dopgrav. Det blir också möjligt att se sig om på egen hand och äta något på valfritt matställe i staden. Mätta och nöjda sätter vi oss i bussen igen för att åka till Stotternheim. Det var där som Luther råkade ut för det kraftiga åskvädret. Han ropade i förtvivlan : ”Hjälp mig S:ta Anna jag vill bli munk!” På platsen finns det en stor brun sten rest till minne av händelsen. Året var 1505.
Det blir guidad rundvandring i Augustinerklostret i Erfurt där Luther avgav sina munklöften. Klostret var det strängast tänkbara på den tiden. Efter ett år blev han upptagen som munk och senare blev han prästvigd i domkyrkan år 1507. Johan von Staupitz, klostrets generalvikarie blev Luthers själavårdare.
Klosterkyrkan
Klosterkyrkan i Erfurt

På kvällen checkar vi in på Radison Blu i centrala Erfurt. Där ska vi få tillbringa två nätter. Hotellet har hög standard och från 10-e våning där undertecknad bor är det en magnifik utsikt.
Dag 3 åker vi till Eisenach och då först upp till slottet Wartburg. Slottet ligger ensligt högt uppe på ett berg. Det var här som Luther bodde i hemlighet under ett år. Luther hade tidigare skrivit och satt upp sina 95 teser på kyrkan i Wittenberg, vilket fick till följd att påven på olika sätt försökte tysta Luther. Vid riksdagen i Worms 1521 hade han blivit dömd som fredlös dvs. vem som ville kunde ostraffat döda honom. Dock hade Luther en god vän i kurfursten Fredrik den vise som lät gömma honom på slottet under den stormigaste tiden. Här översatte Luther Nya testamentet till tyska. På detta sätt blev Nya testamentet mera tillgängligt (det fanns tidigare olika tyska översättningar) på ett för allmänheten bättre sätt. Luthers språkbehandling var nydanande.
Rummet där Luther arbetade kallas Lutherstube. På bilden intill ser vi bl.a. hans ”fotapall”. Det är en kota från en val!
Lutherstube

Andra kvällen på Radison Blu var extra trevlig. Förutom en fantastisk buffé, blev det tack vare flera deltagares initiativ både sång, samtal och bönegemenskap.
Dag 4 går färden vidare till Leipzig där J S Bach under många år var organist i Thomaskyrkan. I Nikolaikyrkan som ligger nära Thomaskyrkan startade de fredliga demonstrationer och måndagsbönemöten som starkt bidrog till Berlinmurens fall.
När vi sedan kommer till Wittenberg får vi besöka Lutherhalle där han bodde med sin fru Katarina von Bora och barnen.
Sista natten tillbringar vi i Spandau i utkanten av Berlin på fina Hotel Centrovital.
Dag 5 går sedan hemresan tillbaka mot Rostock och färjan till Gedser. Väl komna över till Sverige igen får vi koppla av med att se filmen om Luther. Den tar ca två timmar och behållningen av den blir större nu när vi fått se de olika platserna i Luthers liv.
Sammanfattningsvis har denna resa gett ökad kunskap om vår Evangeliska Lutherska kyrka samt värdefullgemenskap och sammanhållning.

Marianne Kronbäck

Lutherresa, Wartburg, 150430
Gruppen samlad på borggården i Wartburg